• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149627
+
-

تازه‌های نشر/  عارفی با 2چهره

 
«عارفی با 2چهره» با زیرعنوان «‌سیری در آثار و احوال محمود شبستری» نوشته صمد موحد به تازگی از سوی نشر ماهی منتشر شده است. محمود شبستری، عارف نامدار قرن هشتم، علاوه بر منظومه گلشن راز که زبانزد اهل حکمت و عرفان است، منظومه دیگری به نام سعادت نامه دارد که چندان شناخته شده نیست. کتاب شامل دو بخش است. در بخش اول کتاب نویسنده به تحلیل آرا و عقاید شبستری در منظومه «سعادت نامه » می‌پردازد و نشان می‌دهد شبستری در این منظومه در کسوت متکلمی اشعری و متشرعی صوفی مشرب نمود می‌یابد. در بخش دوم کتاب نویسنده شبستری را از راه دقیق شدن در منظومه «گلشن راز» تحلیل می‌کند؛ منظومه‌ای که در آن شبستری سروده‌های عطار را با تعلیمات ابن عربی در یک جا جمع کرده است. صمد موحد، همچون برادرش استاد محمدعلی موحد به‌دلیل تسلط بر آثار کهن فارسی، توانایی بالایی در تحلیل و بررسی این آثار دارد. این کتاب 124صفحه‌ای با شمارگان هزار نسخه، به بهای 40هزار تومان منتشر شده است.

  کلاین و واگنر

کتاب «کلاین و واگنر، سیدارتا.گشت و گذار» اثر «هرمان هسه» را علی‌اصغر حداد به فارسی برگردانده است. کتاب شامل دو داستان با عنوان: «کلاین و واگنر و سیدارتا» و یک مجموعه یادداشت درباره سفر هرمان هسه به کوهپایه‌های آلپ به نام گشت‌وگذار است.
هرمان هسه، این کتاب را داستان خرده بورژوایی نامیده بود که «به جهان ماجراجویی کشیده می‌شود، جهان بدی و خطر، عرصه‌ای ناامن و ناآشنا، و در این عرصه از دست می‌رود». سیدارتا هم حاصل کند وکاو طولانی مدت هسه در فلسفه و مذهب هندوست. گشت وگذار نیز، مجموعه‌ای است به راستی حاصل گشت وگذارهای هسه در طبیعت کوهپایه‌های آلپ. این مجموعه را نقاشی طبیعت در قالب کلام هم نامیده‌اند. هرمان هسه، ‌زاده ۲ژوئیه۱۸۷۷ و درگذشته ۹اوت۱۹۶۲ میلادی، ادیب، نویسنده و نقاش آلمانی- سوئیسی و برنده جایزه نوبل سال۱۹۴۶ ادبیات بود. نشر ماهی این کتاب 248صفحه‌ای را با شمارگان هزار نسخه، به بهای 60هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید